|
Nissan Quashqai
Zsoltinyo 2006.10.08. 16:03
vrosi nomd
Szemlyesen Carlos Ghosn, a Renault–Nissan szvetsg feje mutatta be a nemzetkzi sajtnak a Nissan Quashqait, mintegy jelezve, mekkora jelentsget tulajdont j crossovernek a konszern. Nem kevesebbet vrnak tle ugyanis, mint hogy meghdtja a „vrosi nomdokat” – a metropolisz nlkl ltezni nem tud, de onnan elvgyd embereket.
Semmi izgalom, minden sablonos, elre kiszmthat – a Nissan szerint ezt kritizljk az als-kzpkategria vsrli. Mg az a trekvs is unalomig egyforma, ahogy a mrkk megprblnak arculatot teremteni, legendkat szni, legalbb valamicske egynisget belevinni autikba, amelyek aztn legfeljebb egy-egy „karaktervonalban” klnbznek egymstl. Nos, Ghosn rk elhatroztk, hogy ezttal kilpnek a bvs krbl, s nagyobbat vltanak a szoksosnl. A bizony szintn nem valami izgalmas Almera rkst olyasmi sznes figurnak szntk, mint a vrosba lhton betved nomd – vagy ppensggel a nomdok stra mellett kocsijbl kiszll urbnus ember. Erre utal a Quashqai (ejtsd: kaskaj) nv is: a dlnyugat-irni Zagros hegysg egyik vndortrzst hvjk gy.
A Nissan Quashqai sok vltozst hoz a tervezsi filozfiban, s tovbbi vltozsok elhrnke. Mint annyi ms autt, ezt is beskatulyzhatatlannak, kategriateremtnek mondja gyrtja, holott nagyon is benne van a korszellemben a crossover aut, teht a szoksos szemlyaut knyelmt s polgrisgt a szabadid-terepjrk kalandromantikjval keresztez jelleg. A Quashqai akkora, mint egy Ford Focus, de kisebb az tlagos “szerepjrnl”, vrosban mozgkony, fldton gyes titrs. Ltvnyban nincs semmi marcona, katons, inkbb bartsgos szemlyautnak mutatkozik, de a stt lkhrtk, kerkvek s oldalvdk sejtetik, hogy tbbrl van sz. Meg ht j nagy a szabadmagassg, ami nemcsak a Zagros kietlen tjain lehet elnys, hanem jrdra parkolskor is…. A szintn magas lspozci megknnyti a forgalom ttekintst, a gyorsulsi s vezethetsgi jellemzk ugyanakkor nem a terepes jrmvekre, hanem a szemlyautkra emlkeztetnek.
A nagymrtkben eltr gyflignyeknek megfelelni akar Qashqait ktfle benzines, illetve dzelmotorral lehet megrendelni, a skla aljn az 1,6-os benzinmotorral (115 LE) s az 1.5 dCi turbdzellel (106 LE), tetejn pedig a 2.0 literesekkel, amelyek kzl a benzines teljestmnye 140, az ngyullads pedig 150 ler. Ertvitel szintn ngyfle kszl: van t- s hatfokozat manulis, hatfokozat automata s egy tkletestett CVT, azaz fokozatmentes, kszjas szerkezet. A bsg – kellemes – zavart az teszi teljess, hogy fronthajts, illetve automatikus nyomatkeloszts, de fixen 4x4-re is kapcsolhat sszkerkhajts kztt kell dnteni, amelyek kzl az utbbi mszakilag azonos a Nissan X-Trail berendezsvel. Ez utbbi kizrlag a 2.0 literes dzellel kombinlhat, s nem avatja ugyan terepjrv a Qashqait, de brmilyen tviszonyok kztt hasznlhatv teszi.
Panormatet
A modern, mutats, de nem tljtszott berendezsre technikai hangulat s ignyes felletkpzs jellemz. A voln kt fels klljn tallhat grgetgombokkal sok funkci rhet el, a mszerfal kzprszbl pedig nagy, jl lthat monitor emelkedik ki. Egy nomd csak lmlkodna ennek lttn… Ht mg akkor, ha beavatnk az extralista rejtelmeibe, hisz azon olyan ttelek szerepelnek, mint panorma-vegtet, automatikus vilgtskapcsol, esrzkel ablaktrl, mholdas navigtor s Bluetooth-kapcsolat a mobiltelefonhoz. Nem feledkeztek meg a tervezk a biztonsgrl sem, a merev karosszrihoz ell MacPherson rendszer, htul tbb lengkaros (Multilink) futm csatlakozik, s persze szmthat a vezet a legjabb genercis ESP motorfknyomatk-szablyoz s fkhatscskkens-kiegyenlt funkcijra (Hydraulic Fade Compensation – HFC) is.
Hnyat kell mg aludni?
A Qashqai koncepcijt, fehr laprl indulva, Japnban kezdtk kidolgozni, de aztn bekapcsoldott a londoni Nissan Design Europe s a cranfieldi Nissan Technical Centre Europe (NTCE) is. A kocsi Angliban, Sunderland vrosban kszl, a vilg egyik legtermelkenyebb s legjobb minsget elllt, tbbszrs djnyertes autgyrban. A nagykznsg eltt a Prizsi Autszalonon mutatkozik be az jdonsg. Teljes kapacitssal 2006 vge fel indul be a futszalag, az rtkests pedig 2007 elejn kezddik. Haznkban februr kzepn startol a Qashqai, de a megrendelseket mr egy-kt httel korbban le lehet adni. A legizgalmasabb krdst most mg csak rszlegesen vlaszolhatjuk meg: az 1,6-os, benzines alapmodell ra – manulis vltval, klmval, blokkolsgtlval, de csak 4x2-es hajtssal – 4,5 milli forint all indul, a tbbit majd megltjuk. Ha azok is jk lesznek, mg visszatr a nomdkor Magyarorszgon…
| |